نفحه چیست؟

در احادیث دینی داریم: بندگان خدا به هوش باشید، در طول عمرتان نفحاتی از جانب خدا می رسد و آنها را دریابید (رُوِيَ عَنِ النَّبِيِّ ص‏ إِنَّ لِرَبِّكُمْ فِي أَيَّامِ دَهْرِكُمْ‏   نَفَحَاتٍ‏   أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا(

بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏68 ؛ ص221 "  مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بيروت)، 111جلد، دار إحياء التراث العربي - بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

نفحه به معنای نسیم است و نسیم همان باد صبا می باشد. باد صبا بادی است که صبحگاهان بر اثر اختلاف دمای روز و شب و انقباض و انبساط جوی، به وجود می آید و هنگامی که می وزد برگ های گیاهان را به آرامی تکان می دهد و باد ملایم خوشایندی است که جان نواز و دلنشین و یک فایده بسیار زیادی که دارد در آبیاری گیاهان نقش بسیار زیادی دارد به این کیفیت که باعث می شود شبنم روی برگها (در اول صبح که هنوز آفتاب بر گیاهان نتابیده است) به پای گیاه بریزد و به ریشه گیاه برسد و تغذیه ای در اول صبح برای گیاهان باشد

(نام و عنوان کتاب آقای رضا امیر خوانی که "نفحات نفت" می باشد، بدون ربط به موضوع بحث ما نیست)

شبنم قطرات کوچک آب است که در فرآیند بسیار زیبا به وجود می آید که برایتان می نویسم:

شبنم از تبرید یعنی سرد شدن (برودت = سرما) بخار آبی که در طول روز بر اثر گرما و تابش خورشید تبخیر شده است و آن بخار آب در طول شب بر اثر افت درجه دما تبدیل به آب و مایع می شود، به وجود آمده و بر روی برگ گیاهان و گلبرگ ها جمع شده و در شکل قطرات کوچک آب در می آید.

دوستان در طول عمر کوتاه انسان ها خداوند لطف می کند و نسیم رحمت خود را در لابلای لحظات زندگانی ما به وزیدن در می آورد و مصادیقی همچون دفع بلا، و امداد غیبی و راهنمایی و ارشاد و . . . دارد که در فرصت های آینده توضیح بیشتری خواهم داد، صد افسوس اگر کسی غاقل باشد و از آنها استفاده نکند.

ماه رجب به پایان رسید و ماه شعبان آغاز شد و به زودی ماه رمضان هم فرا خواهد رسید.

ان شاء الله که خداوند توفیق بهره برداری و کسب فیض بیشتر در این ماه پربرکت به همه عنایت بفرماید.

الهی آمین یا رب العالمین.